Honda Prelude 5 gen
Piąta generacja modelu Honda Prelude została wprowadzona na rynek 7 listopada 1996 roku i charakteryzowała się przednim układem napędowym oraz rozkładem masy 63/37. Większość samochodów tej generacji wyposażona była w 16-calowe felgi aluminiowe z oponami zimowymi 205/50 R16 87V oraz 11,1-calowe hamulce przednie, podobne do tych z modelu VTEC z 1996 roku. Wiele modeli Prelude otrzymało także piasty z 5-ma śrubami mocującymi (zamiast 4-ściu w starszych wersjach). Samochód był dostępny w trzech wersjach dla rynku kanadyjskiego i dwóch dla rynku amerykańskiego (wersja podstawowa i Type SH). Wszystkie modele były wyposażone w 16-calowe felgi aluminiowe i dysponowały mocą 200 KM (203 PS). Wersje 2.0i i JDM Si otrzymały 15-calowe felgi stalowe o rozmiarze 195/60 R15, natomiast wersja JDM Xi miała 14-calowe felgi stalowe. Prelude dostępne na rynku australijskim i JDM ważyły mniej niż modele dostępne w Europie i USA: manualna wersja VTi-R ważyła 1268 kg, automatyczna – 1298 kg, a model ATTS – 1308 kg. Model ATTS wyposażony był w system Active Torque Transfer firmy Honda; odpowiednik tego modelu nazywał się Type S w Japonii, VTi-S w Europie i Type SH („Super Handling”) na rynku północnoamerykańskim. System ATTS zaprojektowany został do zwalczania podsterowności charakterystycznej dla samochodów z napędem na przednią oś, jednak rozkład masy 63,1% na przedniej osi był zbyt duży dla systemu, aby mógł skutecznie maskować tę podsterowność.
Nadwozie i silniki Honda Prelude 5
Honda Prelude 5 charakteryzowała się bardziej kwadratowym kształtem nadwozia, podobnym do tego z trzeciej generacji (1987-1991), w celu poprawienia słabnącej sprzedaży czwartej generacji. Wszystkie modele i pakiety wyposażenia należały do kodu nadwozia BB (BB5-BB9) i miały silnik z rodziny H lub F. W 1999 roku model Prelude otrzymał facelifting, który obejmował 5-konny wzrost mocy dla modeli z manualną (200 KM (149 kW) z 195 KM (145 kW)) i automatyczną (195 KM (145 kW) z 190 KM (142 kW)) skrzynią biegów, nowy miodowy grill z przodu z małym logo „Prelude”, dostęp do filtra kabinowego umożliwiający jego wymianę bez konieczności modyfikacji, oraz zmiany w dostępnych kolorach.
Różne wersje Prelude V
Samochody Honda Prelude 5 były dostępne na rynku kanadyjskim i wyglądały bardzo podobnie do modeli dostępnych w USA, chociaż wszystkie były wyposażone w standardowo podgrzewane fotele i otrzymały zbiornik płynu spryskiwaczy o pojemności 4,5 litra zamiast mniejszego 2,5-litrowego zastosowanego w specyfikacji dla USA. W 2001 roku Kanada otrzymała zamiennik dla wersji Type SH, oznaczenie SE. Wersja SE była mechanicznie identyczna z wersjami podstawowymi, ale wyposażona była w perforowane, podgrzewane skórzane fotele, felgi Enkei typu Type SH, tylny spojler Type SH, gałkę zmiany biegów obitą skórą i zestaw ozdób z efektownym wzorem węgla drzewnego na panelach drzwiowych i panelu audio. Wersja SE nie otrzymała standardowo nadkoli w kolorze nadwozia jak Type SH, a także nie była wyposażona w system Active Torque Transfer (ATTS). Dostępne w salonach akcesoria dla kanadyjskich samochodów to: panel audio z węgla drzewnego, odtwarzacz CD z 6-cio płytowym zmieniaczem umieszczonym w kokpicie, zmieniacz CD montowany w bagażniku, odtwarzacz kasetowy, relingi dachowe, zestaw złotych emblematów, złota końcówka wydechu, gałka zmiany biegów obita skórą, osłona przeciwsłoneczna całkowita lub częściowa dla przedniej szyby, system zabezpieczeń oraz maty bagażnika. Jeden wariant Prelude 5, wersja o wysokich osiągach o nazwie Type S, był dostępny tylko w Japonii. Był on wyposażony w silnik H22A o pojemności 2,2 litra z systemem VTEC i mocą 220 KM (162 kW; 217 KM) przy 7200 obr./min i momentem obrotowym 221 Nm przy 6500 obr./min. Został on wyposażony w układ Dynamic Chambering oraz większe przepustnice o średnicy 62 mm (zamiast 60 mm poprzednio). Układ wydechowy został także zmodyfikowany, a samochód otrzymał nowy dyfuzor. Wersja Type S była również wyposażona w sportowe zawieszenie z amortyzatorami firmy Sachs i stabilizatorami firmy H&R.
4WS w Honda Prelude 5 generacji
W 1999 roku Honda wprowadziła na rynek nową wersję Prelude o oznaczeniu „4WS”, wyposażoną w system 4 kół skrętnych (4WS). System ten pozwalał na indywidualne sterowanie kołami przednimi i tylnymi, co umożliwiało lepsze panowanie nad samochodem podczas dynamicznej jazdy oraz lepsze właściwości trakcyjne. Wersja 4WS była dostępna tylko z automatyczną skrzynią biegów. W 2000 roku wersja Prelude 5 otrzymała nowy silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 225 KM (166 kW; 224 KM). Był to silnik z rodziny K, wyposażony w system VTEC.
Niby historia produkcji modelu Honda Prelude skończyła się w 2001 roku na 5 generacji ale ostatnio Honda ogłosiła że ma zamiar przywrócić produkcję Hondy Prelude w 2028 roku w postaci samochodu elektrycznego. Na razie w sieci istnieją jedynie koncepcje nowego samochodu.