Honda Prelude IV – 4 generacja kultowego samochodu

Honda Prelude 4 generacji – prezentacja

Honda Prelude IV została zaprezentowana w 1991 roku i od 1992 roku była dostępna również w Europie. Samochód był blisko spokrewniony z modelem Honda Accord, zarówno pod względem silników i ich podzespołów, jak i niektórych elementów zawieszenia i układu elektrycznego. Nowa generacja Prelude otrzymała sportowy design oraz system 4WS, który został zmodernizowany na wersję komputerową. W ciągu pięciu lat produkcji, sprzedano 98 627 egzemplarzy tego modelu.

Dane techniczne i wyposażenie Hondy Prelude 4 gen

Honda Prelude IV była wyposażona w szereg nowoczesnych rozwiązań, takich jak elektrycznie regulowane fotele, adaptacyjne reflektory, czujnik deszczu, bezkluczykowy system otwierania zamków (na pilot), czujnik zmierzchu, kontrolę trakcji oraz automatyczną klimatyzację. W 1994 roku samochód przeszedł lifting, w wyniku której zmieniono m.in. lampy kierunkowskazów i przednie lampy, wloty powietrza oraz poprawiono system ABS zmieniając pompę układu i wymieniając serwo hamulcowe na większe. Wewnątrz auta został dyskretnie przeprojektowana konsola centralna i fotele, a schowek między tylnymi fotelami został usunięty. W ofercie pojawiły się też nowe wzory tapicerki.

Silniki w Prelude 4 gen

Ostatni model czwartej generacji Prelude został wyprodukowany jesienią 1996 roku, a ostatnie egzemplarze sprzedano w Europie w 1997 roku. Wersje silnikowe Prelude IV obejmowały jednostki 2.0 R4 SOHC o mocy 133 KM (dostępne w Europie z oznaczeniem F20A4), 2.2 R4 SOHC o mocy 137 KM (dostępne w USA, Kanadzie, Australii i Republice Południowej Afryki z oznaczeniem F22A1), 2.2 R4 DOHC o mocy 160 KM (dostępne w Japonii z oznaczeniem F22B), 2.2 R4 DOHC VTEC o mocy 185 KM (dostępne w Europie i Republice Południowej Afryki z oznaczeniem H22A2), 2,2 R4 DOHC VTEC o mocy 195 KM (dostępne w USA, Kanadzie i Australii z oznaczeniem H22A1) oraz 2.2 R4 DOHC VTEC o mocy 200 KM (dostępne w Japonii z oznaczeniem H22A). W Europie, USA, Kanadzie dostępny był również silnik 2.3 R4 DOHC o mocy 160 KM (oznaczony jako H23A1/2).

Wyposażenie Prelude 4 gen

Wersje wyposażenia Prelude IV były różne w zależności od rynku, na którym były sprzedawane. W Japonii dostępne były wersje Si (BA8/BA9) i VTEC Si (BB1/BB4), natomiast w USA oferowano modele S (BA8), Si (BB2), SE (BA9) oraz VTEC (BB1). W Kanadzie dostępne były wersje Preludium (BA8/BA9), SR (BB2) oraz SR-V (BB1). W Europie dostępne były wersje 2.0i (BB3), 2.2i (BB4) oraz 2.2i VTEC (BB5), a także specjalna edycja Type S (BB6). Wszystkie wersje Prelude IV były wyposażone w manualną skrzynię biegów, ale opcjonalnie dostępna była również automatyczna skrzynia biegów.

Dlaczego Honda Prelude 4 jest tak popularna nawet teraz

Honda Prelude IV była ceniona za swoje wysokie osiągi, sportowe zawieszenie i atrakcyjny design. Samochód został zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy cenili sobie dynamikę jazdy i chcieli mieć samochód o sportowym charakterze, ale jednocześnie chcieli korzystać z wygody i nowoczesnych rozwiązań technicznych. Mimo że produkcja tego modelu została zakończona w 1997 roku, Honda Prelude IV nadal jest ceniona przez miłośników motoryzacji i uważana za jeden z najlepszych samochodów sportowych swojej epoki. A na forach i w social media toczy się walka wśród fanów marki – który model jest lepszy 4 gen czy 5 gen.